Gladsak i DN - 13. feb 2018: Barnefilmfiguren Elias selges til Kina

Gladsak i DN - 13. feb 2018: Barnefilmfiguren Elias selges til Kina

Publisert: 14.02.2018

Se lenken til DN artikkel eller les mer her

https://www.dn.no/avisen/dn-2018-02-14/32

Den en norske barnefilmfiguren Elias er solgt til kinesisk rikskringkasting. Nå jakter produksjonsselskapet Animando kinesiske millioninntekter fra salg av leker og bøker.  Vi har fått dørene åpnet til verdens største marked, sier daglig leder Sigurd Slåttebrekk i Animando. Selskapet sitter på rettighetene til redningsskøyta Elias, som har vært en kjent figur for norske barn gjennom filmer, tv-serier, bøker og leketøy siden 1999.

Neste seilas for den lille redningsskøyta går til Kina.  Animando har solgt rettighetene til visning av totalt to spillefilmer og 91 tv-epiosoder til den kinesiske rikskringkasteren Chinese Central Television (CCTV) og strømmetjenesten Iqiyi, Kinas svar på Netflix. Det betyr at tv-seriene og filmene som er blitt vist for titusen av norske barn, nå skal bli vist på et tv-nettverk med 1,2 milliarder seere og en strømmetjeneste med over 500 millioner månedlige brukere. De første episodene blir sendt 22. februar. Alt er dubbet til kinesisk.

I målgruppa vår på barn mellom to og seks år finnes det rundt 300.000 barn i Norge. I Kina utgjør samme årskull godt over 85 millioner, sier Slåttebrekk.  Det er ingen andre norske barnefilmer som har fått en lignende mulighet. Det er en mikroskopisk utenlandskvote hos den kinesiske rikskringkastingen. Det er et ekstremt trangt nåløye å nå igjennom, sier han.

Bøker, leker og restaurant - Animando har jobbet med salget av Elias helt siden 2014, gjennom en norsk-kinesisk forretningsmann som har fungert som salgsagent for selskapet mot de kinesiske kringskasterne.  Avtalene som er fremforhandlet er ikke spesielt gullkantede,opplyser Animando.  CCTV betaler rundt en million kroner for samtlige 52 episoder i fem år.  Animando vil ikke oppgi salgssummen til Iqiyi, men sier det er snakk om flere millioner kroner og det største enkeltsalg de har gjort på Elias.

Slik skal Elias vises i Kina - Totalt skal 52 episoder og 572 minutter "Elias" sendes på den kinesiske rikskringkastingen, med et daglig sendeskjema på to episoder fra 22. februar.  Det betyr at Elias får premiere midt i den kinesiske nyttårsuken, en feriehøytid for de fleste kinesiske barnefamilier.  Til Iqiyi har Animando solgt 543 minutter med "Elias", fordelt på 39 tv-episoder og de to spillefilmene "Elias og Kongeskipet" fra 2007 og "Elias og jakten på havets gull ".

Det er imidlertid ikke visningsavtalene Animando planlegger å gjøre butikk på.  Siden ifjor høst, da samtalene mellom Animando og CCTV dro seg til, har selskapet jobbet aktivt med å få laget Elias-produkter de kan selge på det kinesiske markedet.  Animando har allerede signert en femårig bokavtale med forlaget Auldey, som skal lage bøker basert på tv-seriene. Auldey er også et av tre selskaper Animando forhandler med for å få produsert leketøy for det kinesiske markedet.  Også en restaurantkjede med Elias-tema er under planlegging. Animandos forretningsagent er i forhandlinger om å åpne en restaurant med norsk mat i et nytt kjøpesenter i nærheten av i Beijing.

Spås milliardomsetning - Ifølge Statista vil det omsettes for rundt 148,2 milliarder kinesiske yuan på det kinesiske leketøysmarkedet iår, tilsvarende rundt 188 milliarder norske kroner.  Leketøysprodusenten BlueCat Champion Crown Limited, som er en av produsentene Animando forhandler med, anslår i sin prosjektpresentasjon at omsetningen av leketøy tilknyttet Elias kan ligge på rundt seks milliarder yuan over fire år, eller rundt 7,5 milliarder norske kroner.  Dette er totaltomsetningstall, der Animandos lisensinntekter kun vil utgjøre en brøkdel.  Tallene er vanskelige å tro på. men det ville være fantastisk om vi oppnår en brøkdel av disse spådommene, sier Slåttebrekk. Han påpeker også at slike omsetningstall vil forutsette store nyinvesteringer i nytt innhold fra Animandos side.

Professor Lars Olsen ved Institutt for markedsføring ved BI tror såkalt merchandise, altså leketøy, spill, bøker og andre produkter knyttet til merkevaren, har enormt potensial for en franchise som Elias.  Hvis Elias slår an i Kina er det stor sansynlighet for godt salg av slike produkter, sier han.

Enorme muligheter - For å få innpass på statlig kinesisk tv er Elias blitt grundig kontrollert av kinesiske sensurmyndigheter, som blant annet krever at innholdet ikke skal oppfattes støtende overfor Grunnloven, myndigheter og sosial moral. Få vestlige filmer og tv-serier får innpass. Kommer man imidlertid gjennom sensuren, er interessen for nordisk barne- og familiefilm i Kina stor, sier salgssjef Nicolai Korsgaard i salgsagentbyrået Trust Nordisk. Han har blant annet solgt de norske animasjonsfilmene "Pelle Politibil går i vannet" og "Pelle Politibil på sporet" til det kinesiske markedet tidligere. Ifølge Korsgaard er salg av tv-serier sjeldent i Kina. Selv har han aldri lykkes med et tv-salg dit.

Partner Geir Sviggum i advokatfirmaet Wikborg Rein ledet selskapets Shanghai-kontor i perioden 2008-2013, og har hjulpet Animando juridisk i forbindelse med Kina-salget.  Han forteller at avtalene Animando har ingått er med to aktører som vil sikre enorm rekkevidde i det kinesiske markedet. Vi snakker om et marked på godt over en milliard mennesker, der man har inngått avtaler med to av de største aktørene i det markedet.  Nedslagsfeltet når man først har kommet inn er så stort at man allerede nå kan konkludere med at dette er et gjennombrudd og en suksess for Animando, sier han.

Skjær i sjøen hjemme - Salget til Kina kommer etter en kjølig interesse for den siste kinofilmen om Elias her hjemme i Norge. Fjorårets "Elias og Storegaps hemmelighet" ble kun sett av drøyt 56.000 på kino.  Til sammenligning ble den første kinofilmen "Elias og Kongeskipet" fra 2007 sett av nesten 235.000. I regnskapsårene 2015 og 2016 har selskapet hatt et samlet negativt resultat før skatt på snaue seks millioner kroner. Selskapet har i denne perioden nedskrevet 6,6 millioner kroner på produksjonen av tv-seriene, ifølge selskapet.

Animando og Elias - Den lille redningsskøyta Elias er en norsk barnefilmfigur, utviklet av Alf Knutsen og Sigurd Slåttebrekk. Den første boken om Elias kom i 1999. Siden har han vært å se i tre kinofilmer, to tv-serier og flere bøker. Elias er også maskot for Redningsselskapet.  Selskapet Animando as forvalter rettighetene til Elias, de produserte også den siste kinofilmen "Elias og Storegaps hemmelighet".  Slåttebrekk eier 31,8 prosent av aksjene. Knutsen eier 27,2 prosent. Blant øvrige eiere er skiskytter Emil Hegle Svendsen, med en eierandel på 1,24 prosent.